Week 6 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jessica - WaarBenJij.nu Week 6 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jessica - WaarBenJij.nu

Week 6

Blijf op de hoogte en volg Jessica

18 November 2013 | Suriname, Paramaribo

Week 6 alweer! Dat betekent dat ik op de helft zit! Wat gaat de tijd ontzettend snel! Als iemand had gezegd dat ik hier gisteren voor het eerst was, geloof ik het ook. Ik maak zoveel mee en doe zoveel indrukken op dat ik het niet kan geloven dat ik nu al op de helft zit!

Maandag 11 november:
Vandaag begon de stageweek weer. Eenmaal op school zei een leerling: ‘Juf was jij gisteren op het onafhankelijkheidsplein?’
Ik: ‘Eeh jaa?’
Hij: ‘Was je met meerdere mensen?’
Ik: ‘Eeeeeh ja?’
Hij: ‘Was je helemaal aan het springen?! Hahaha.’
Ik: ‘Eeeeeh, ja, hahah!’
Hij: ‘Ik zag jouuuuuuuuu!’
HAHAH ik voelde mij alsof ik betrapt was door een klein kind. Super grappig! Wel apart dat het kind nog niet op bed lag want het was al half tien op een zondagavond.

Verder had ik op stage niet veel gedaan. Beetje aan mijn huiswerk gezeten en individuele kinderen geholpen die moeite hebben met rekenen en lezen.
Na stage heb ik thuis even gezeten maar ik kon niet veel doen want het regende keihard! Snap er niets van want het zou een ‘droge’ tijd moeten zijn. Het lijkt nu net een zomer in Nederland…
In de avond ben ik weer lekker uit eten geweest en dat was de maandag wel weer 

Dinsdag 12 november:
Vandaag heb ik een tekenles gegeven op stage. Het ging over de onafhankelijkheidsdag. Ze mochten allemaal tekenen wat zij het mooiste in de stad vonden. Er werd flink getekend en de kinderen waren enthousiast. Echter kreeg ik als feedback dat de kinderen niet met potlood mogen tekenen. Dit had mijn begeleidster geleerd op haar opleiding. Ik vond dit bijzonder… ik had allerlei technieken aangeleerd met je potlood maar dit was volgens haar te moeilijk voor deze groep. De resultaten waren echter prachtig. Toch laat ik het maar en neem ik haar ‘feedback’ mee naar de volgende les.

In de pauze was een jongen geslagen door een andere jongen op zijn mond. Hij had ontzettend last en probeerde zijn tranen tegen te houden omdat iedereen keek. Ik nam hem apart, ging bij hem zitten en toen kwamen zijn tranen. Ik troostte hem totdat mijn begeleidster vanuit het lokaal schreeuwde: ‘Ophouden nu! Ga je mond spoelen en kom terug!’ Dat was mijn moment om emoties te tonen en een normaal gesprek te voeren met een kind. Kind deed direct wat er werd gevraagd en ging stilletjes zitten. De juf ging direct door met haar les en besteedde er geen aandacht aan.

Na stage scheen gelukkig het zonnetje weer en was het zo’n 33 graden! Thuis heb ik lekker een duik in het zwembad genomen en in de avond was het tijd voor onze eerste kick box les. We roepen al vier weken dat we het gaan doen maar waren steeds te moe of konden niet. Nu was het dan echt zover, we gingen kickboksen. We waren met een grote groep in een warme ruimte. We moesten kikkersprongen doen, trappen, slaan, buikspieren, ect. Ik zweette mij rot en na afloop waren mijn bovenbenen zo beurs dat ik amper nog kon zitten. Toch had ik een voldaan gevoel en was ik blij dat ik was gegaan. Ik heb daarna gedoucht en lekker mijn bed ingegaan.

Woensdag 13 november:
Vandaag moest ik opnieuw vroeg op voor stage. Mijn bovenbenen stribbelde tegen maar dat was te verwachten. Op stage aangekomen stond mij weer een verassing te wachten. Zoals jullie weten werken ze hier nooit met een planning dus ook vandaag niet. Mij werd direct vertelt dat ik meeging met de kleuterklassen op schooluitje. We gingen naar de vlindertuin en daardoor de hele dag niet in de klas. Gelukkig had ik mijn lessen niet voorbereid gisteren want dan was het voor niets geweest.
Ik ging dus om 08.00 uur met de kleuterklassen de bus in, op naar Lelydorp. De vlindertuin vond ik heel erg leuk! Ik had verwacht dat het een gewone tuin was met een paar vlinders maar je leerde alles over de cyclus en er waren ontzettend mooie, bijzondere vlinders. 1 soort leek op een uil door zijn vleugels. Verder waren er ook schildpadden en slangen.
Aan het einde van de rondleiding was er nog ruim een half uur over, dus ik vroeg of de kinderen in de speeltuin mochten spelen. Volgens de andere juffen was hier geen tijd meer voor een moesten we maar weer snel terug naar school. Ik vond dit een gemiste kans want op school is er al niets voor de kinderen om mee te spelen, nu was de kans daar, laten zij het voorbijgaan.
Na stage ging ik lekker zwemmen in mijn tuin met Joyce, want de temperaturen lopen deze week al aardig op. Het was zo’n 34 graden en dus hebben we lekker in de zon en het water gelegen.
Rond half zes ging ik met mijn huisgenoten naar de spa. Hier stond een heerlijke jacuzzi klaar en kregen we een massage van een uur. Hier kon mijn spierpijn van het kickboksen eruit gemasseerd worden. Ook mijn computerhouding is hier niet al te best door de picknicktafel thuis.
Na deze anti- stress behandeling gingen we lekker bami halen en daarna ben ik vroeg gaan slapen.

Donderdag 14 november:
Vandaag was weer een bijzondere stagedag. Ik begon mijn dag met drie interviews. Deze interviews zijn voor mijn etnografisch onderzoek. Dit gaat over overgewicht bij kinderen en daarvoor interview ik ouders over eetgewoontes thuis. Hiervoor wilde ik in een leeg lokaal zitten, maar de sleutels waren er nog niet. Ik had om 07.15 de eerste ouder al gepland en normaal kan ik er al om 07.00 in. Vandaag kwam de vrouw met de sleutels pas om 07.30. Ik stond toen al met twee ouders en was dus een beetje gefrustreerd. Toch is dat hier allemaal geen probleem en dus begon ik om 07.40 met mijn eerste interview.
Na de interviews moesten ik en Astrid ‘even’ langs de drukkerij. Hier wilde wij een word bestand uitprinten maar ook dit ging weer op een erg traag tempo. Wij wilden ons document dubbelzijdig uitprinten omdat dit dan minder papier kost en dus goedkoper. Helaas wist de vrouw niet hoe je dubbelzijdig moest printen en ook niet zwart/wit. Nadat zij dit eindelijk had gedaan ging het hele bestand in de was doordat zij het van formaat had gewijzigd. Toen mocht Astrid achter de balie om het even te veranderen en daarna ook ik. Het document kon nu uitgeprint worden maar het kwam er verkeerd uit. Vervolgens moest ik het zelf oplossen en later kon ik ook de instellingen op de printer gaan wijzigen. Ik stond daar gewoon achter die balie! Het leek net alsof ik een dubbele stagiair was.
Na 1,5 uur stonden wij dan eindelijk weer buiten en keken elkaar aan van: dit kan ook alleen maar weer hier gebeuren.
Eenmaal terug op stage wilde ik verder werken aan mijn onderzoek, totdat Astrid geroepen werd. Of zij even op groep acht kon letten voor een paar minuten. Zij wilde dit niet alleen dus ik kwam haar bijstaan. Een paar minuten werden weer 1,5 uur …. Ik heb dus weer niets aan school kunnen doen en mijn planning viel dus weer in duigen. Het plannen moet ik hier maar loslaten want elke dag is weer een verassing.
Na stage heb ik weer lekker Expeditie Robinson gekeken en vannacht komt er een nieuw huisgenootje.

Vrijdag 15 november:
Vandaag had ik een extra stagedag omdat ik binnenkort naar Curaçao ga. Het was gelukkig maar een korte dag want om 11.15 had het team een vergadering. Wanneer dit zo is, zijn de kinderen gewoon eerder uit. Na schooltijd vinden hier nooit activiteiten plaats want om 12.30 is iedereen weg.
Na stage ging ik weer even lekker zwemmen en heette Barbera welkom. In de avond kwamen de meiden gezellig bij ons wat drinken en gingen we gezamenlijk naar Touche.
Hier hadden we een super gezellige avond met veel Hardwell muziek (L), totdat er een meisje opeens ging duwen. Ik viel half om en mijn huisgenoot vroeg aan haar of ze ruzie zocht. Vervolgens gaf dat meisje mijn huisgenoot ook een duw en ik kwam mijn huisgenoot helpen. Ik ben toen samen met mijn huisgenootje naar huis gegaan zodat het niet uit de hand zou gaan lopen.
Later in de nacht kreeg ik een vervelend bericht van Joyce. Zij woont in een studentenhuis, twee straten verderop. Hier was ingebroken. Ik vond het heel erg voor haar en was mij direct weer bewust van de omgeving waarin wij hier wonen. De sloten zijn niet geweldig en de kans op inbraak is hier groot. Ik verstop vanaf nu dus ook weer goed mijn spullen!

Zaterdag 16 november:
Vandaag ging ik even langs Joyce om even bij te kletsen en haar te steunen. Ik heb met haar afgesproken dat ik in de avond bij haar kom slapen, dit voelt iets prettiger dan alleen in je bed.
Daarna ben ik lekker gaan zwemmen bij ‘ZIN’. Hier kun je zwemmen, liggen en wat lekkers eten. In de avond gingen we gezellig met z’n allen uit eten bij Mirosso en daarna kwam Joyce met twee huisgenoten bij ons slapen omdat bij hen nog geen nieuwe sloten waren geplaatst.

Zondag 17 november:
Vandaag moesten we om 09.30 verzamelen bij ’t Vat. Hier reden we met een busje richting vliegveld Zanderij. We kwamen aan bij een open veldje en daar waren de quads. Ik vond het toen nog wel een beetje eng omdat ik dit nog nooit had gedaan. Gelukkig kregen ik en Joyce een automaat. We gingen samen op de quad en dan mocht je om de beurt rijden. Na een klein rondje geoefend te hebben gingen we van start. We reden eerst over een verharde weg maar al snel ging dit over op Savanne gebied. We gingen door kuilen, plassen, heuvels en super hard op de lange rechte stukken! De omgeving was ontzettend mooi en rond half drie kwamen we aan bij een creek. Hier konden we lekker afkoelen in het water en genieten van de omgeving, midden in de natuur.
Op de terugweg heb ik nog in de jeep mogen rijden, over de onstuimige weg, en ook dit vond ik heel vet!
Rond zes uur waren we terug en was iedereen helemaal op! We reden terug en hebben thuis nog hamburgers gegeten. Het was echt weer een super toffer ervaring om dit hier te kunnen doen!
En morgen hebben we gewoon weer stage…

  • 18 November 2013 - 17:57

    Fé:

    Leuk allemaal om te lezen :) Ben weer benieuwd naar de foto's

  • 18 November 2013 - 19:06

    Christel :

    Hoi Jes !!

    Weer leuk om te lezen dat je zoveel avontuur hebt daar in Suriname !! ja wat zijn al 6 weken Lindsay zei van de week Jess is al bijna op de helft gaat zeker snel nog even op vakantie en dan komt Tim al.
    Ik ga zo op de koffie bij je ouders zal vast veel van je horen.

    Groetjes dikke kus Christel

  • 18 November 2013 - 23:19

    Natasja:

    Leuke dingen weer allemaal! Denk dat je straks op je stage in Nederland zo blij bent met het onderwijs! Haha
    Xxxx

  • 19 November 2013 - 13:23

    Ellen:

    Iedere week geniet ik weer van je avonturen hahah wat maak jij veel mee zeg!
    Ik moet wel steeds in mn zelf lachen als er weer wat gebeurd op je stage dan zie ik jouw hoofd al helemaal voor me , maar geniet er maar lekker van meid!! dikke kussies

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Buitenlandstage

Ik ga drie maanden stage lopen in Paramaribo.

Recente Reisverslagen:

07 Januari 2014

Week 13

01 Januari 2014

Week 12

25 December 2013

Week 11

17 December 2013

Week 10

09 December 2013

Week 9
Jessica

Actief sinds 13 Aug. 2013
Verslag gelezen: 297
Totaal aantal bezoekers 31910

Voorgaande reizen:

11 Juni 2017 - 01 Juli 2017

Thailand

19 Oktober 2016 - 11 Juni 2017

Australië

07 Oktober 2013 - 02 Januari 2014

Buitenlandstage

Landen bezocht: