Week 13 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jessica - WaarBenJij.nu Week 13 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jessica - WaarBenJij.nu

Week 13

Blijf op de hoogte en volg Jessica

07 Januari 2014 | Suriname, Paramaribo

Dinsdag 31 december:
Oud en nieuw in Suriname! Wauw! Het was een super leuke dag, heel anders dan in Nederland. Ik ging rond 11.00 uur met Tim, Joyce en Sanne richting het centrum. Hier waren overal mensen, muziek, eten en gezelligheid! De zon scheen heerlijk en er werd vuurwerk afgestoken. Later in de middag gingen we naar een andere straat waar het liedje: ‘Kleine wasjes, grote wasjes, stop ze in je wasmachine…’ werd gedraaid. Iedereen ging los en ineens begon het keihard te regenen. Iedereen danste door en ook wij waren drijfnat!
Daarna gingen we naar Sanne haar huis, dichtbij de stad, om onze kleding te laten drogen. We zaten even te chillen op het balkon en zagen aan de overkant van de straat bekende die bezig waren met een bbq. Er was eten, drank en muziek op! Rond 20.00 uur waren we even naar huis gegaan om ons om te kleden voor de avond en oud & nieuw in Nederland aan de te horen op de radio. Voor mij voelde het toen nog niet als oudjaarsdag.
Rond 21.00 uur waren we bij ’t Vat met mijn huisgenoten en Tim. Nadat we onze fiets had neergezet liepen we richting de streetparty. Super veel mensen, concert en gezelligheid. Ik vond het hier wel heel erg druk en ook de rest vond dit een beetje te veel. We gingen daarom al snel door naar Zus & Zo. Hier zou het feest rond de jaarwisseling plaatsvinden. Iedereen kwam rond 22.00 uur en daar was het super leuk! Iedereen die ik in de afgelopen tijd ontmoet had was hier en de drank ging er ook snel doorheen!
Rond 00:00 iedereen gelukkig nieuwjaar wensen, 2014… ik kan het niet geloven… als iemand zegt dat het september is geloof ik het ook.
Inmiddels was ik een beetje dronken en gingen we door naar een poolparty bij ZIN. Dit vonden ik en Tim niet veel aan en gingen daarom door naar Asia. Ik kon alleen de weg niet meer vinden en dus namen we een taxi. Asia zit nog geen 30 seconden van ZIN vandaan maar omdat het oud & nieuw was moesten we 15 SRD betalen voor die 30 seconden!!! Ik was woest en riep dat ik nooit meer met dat bedrijf zou gaan rijden. Normaal ga ik namelijk met een andere maar die reed nu niet.
Bij Asia zijn we nog even binnen geweest maar hier ging mijn lichtje al snel uit. We liepen terug naar onze fiets en Tim reed ons naar huis.
Oud & nieuw was voor mij echt super gaaf! Dit is hoe het moet zijn. Mensen op straat, iedereen die tegen je aan praat en bij elkaar is, zonnetje erbij, muziek, vuurwerk, feest! TOP! In Nederland had ik tot 20:00 uur sowieso nog niets gedaan en zie je niemand op straat. Kortom ik vond het geweldig om het hier in Suriname mee te mogen maken!

Woensdag 01 januari:
Vandaag ging ik alvast alles inpakken voor Nederland en ging ik langs Joyce om afscheid van haar te nemen. Zij vloog vandaag naar huis toe en Martine, haar huisgenoot fietste nog met mij mee om de liedjes van Suriname te kopiëren. Ik heb namelijk alle liedjes gedownload en cd’s gemaakt voor iedereen.
Daarna ging ik mijn huurfiets terugbrengen en kwam Sanne langs om afscheid van mij te nemen. Dit was best moeilijk want met Sanne heb ik veel gedaan en vond het jammer dat het nu al voorbij was.
Sanne ging naar huis en ik ging met Tim en mijn huisgenoten voor de laatste keer uit eten. We gingen naar het Marriott hotel wat best een chique restaurant was. Aan het einde had Erik nog voor iedereen een shot tequila besteld en sloten daarmee de avond gezamenlijk af.
Daarna gingen ik, Tim, Satish, Erik en zijn vriendin nog door naar Starzz. Hier kwam de PartySquad en dit was 1 groot feest! De sfeer was super en in een overvolle zaal gingen we los.
Rond 04.30 waren we thuis en maakte ik nog wat frituurhapjes klaar:)

Donderdag 02 januari:
Vandaag was het dan echt zover… ik moest naar huis. Terwijl ik dit typ zit ik helaas ook alweer in Nederland…
Vandaag pakte ik de laatste dingen in en bracht ik alle kleding die ik niet meer wilde hebben naar Stanley. Bij hem heb ik bijna al mijn trips geboekt en hij geeft de kleding van mij en Tim aan de gidsen mee. Deze brengen het naar het binnenland bij indianendorpen en marrons (vluchtelingen). Ik wilde het eerst aan een weeshuis schenken maar deze krijgen al veel vanuit instanties toegestuurd en in het binnenland komt niemand. Daarom ging er ongeveer 10 kilo naar Stanley toe.
Ik bedankt hem en ging met Tim nog even naar de Maratraite mall. Hier heb ik nog snel een jurkje gekocht bij de Shana. Ik haalde nog even snel een roti rol voor onderweg en toen was het echt tijd om afscheid te nemen. Ik kreeg een boekje van mijn huisgenoten met alle foto’s erin van de afgelopen tijd. Ook had iedereen een briefje geschreven voor mij met mooie herinneringen en momenten erop. Na het afscheiden reed ik met Tim en Anouk rond 15.00 uur weg bij het studentenhuis…
Aangekomen bij het vliegveld was ook Astrid daar. We checkten in en moesten in de rij staan voor de controles. Eenmaal erdoorheen kochten we nog wat souvenirs en konden we om 19.00 het vliegtuig in. Om precies 19.30 gingen we de lucht in en begon ik met een filmpje. De reis ging vlot en we landen zelfs eerder dan gepland.

Vrijdag 03 januari:
We stapten uit het vliegtuig en voelde direct al de kou ons tegemoet komen. We moesten door allerlei strenge controles heen met drugshonden en mannetjes die ons gekke vragen stelden.
Uiteindelijk na langer dan een uur konden we met onze koffers naar buiten lopen. Daar stonden Larissa en Lindsay (twee vriendinnen) op mij te wachten! Ik had totaal niet verwacht dat zij er zouden staan! Mijn ouders (die er ook zouden zijn) stonden niet op de plek waar ik aankwam. We liepen richting de uitgang en even verderop stonden zij te wachten. We gingen even met z’n vieren wat drinken om vervolgens met de auto naar Tim zijn huis te gaan. Hier hebben we wat gedronken maar ik merkte al snel dat ik instortte. Ik slaap slecht in een vliegtuig en doordat we nu de hele nacht hadden gevlogen was ik nu echt moe.
Eenmaal thuis had ik echter geen tijd om te slapen want ik pakte mijn spullen uit en kwam Natasja (vriendin) al direct even langs 
Na het avondeten (krieltjes met sla) ging ik verder met rommelen op mijn kamer en even later lag ik al in mijn bed, te rillen van de kou. Ook voelde ik mij op dat moment even heel alleen. Mijn vader was even weg voor werk en ook mama was aan het werken. Ik moest huilen omdat ik Suriname miste. Gelukkig kwam Tim langs en bleef lekker bij mij slapen.

Zaterdag 04 januari:
Vandaag kwamen ik en Tim langzaam op gang. Pas rond 14.00 uur gingen we de deur uit naar City Plaza. Ik kocht wat nieuwe badspullen en moest mijn ov product weer opladen. Helaas was dit niet mogelijk (DUO heeft weer eens een foutje gemaakt in de administratie).
Daarna gingen we naar mijn opa en oma toe om bij te kletsen. Oma zei direct: ‘Nou mama zei al dat je dikker was geworden maar dat valt nog wel mee toch. Alleen een beetje hier (klapt op mijn bovenbenen) maar ach, dat staat je toch alleen maar goed.
Nou, een lekkere binnenkomer dus!
Na het bezoek gingen we door naar het huis bij Tim en aten daar patat met hamburgers.
In de avond zouden we niet veel bijzonders gaan doen maar uiteindelijk besloten we toch maar uit te gaan in Utrecht. We vroegen nog wat mensen mee maar wij Nederlanders plannen ons altijd van te voren al vol dus niemand kon nog.
Dus gingen we lekker samen (ik in mijn gewone kleren) naar Utrecht toe en we begonnen bij ‘Zussen’ met een cocktail. Daarna gingen we naar Havana (om in de Suriname sfeer te blijven) en hadden daar een top avond die we afsloten met een Turkse Pizza. Rond 05.00 uur waren we thuis en sliepen weer bij Tim.

Zondag 05 januari:
Weer waren we pas rond 01.00 uur wakker en kwamen we laat op gang. We gingen naar de oma en tante van Tim dit keer. Na een gezellig samenzijn gingen we nog even langs de ‘Wall’ om daar een hoesje te zoeken voor mijn nieuwe i-Pad!! Maar nog geen 1 gevonden die ik heel leuk vond.
Daarna gingen we naar mijn huis en hebben hier niet veel gedaan. Voor het avondeten ging Tim naar huis en kon ik genieten van een zuurkoolschotel. Ja ik zal helaas weer moeten geloven aan de Hollandse pot.
Daarna keek ik nog wat TV en heb mijn fotoboek afgemaakt! Morgen kan ik deze eindelijk opsturen.

Maandag 06 januari:
Gelukkig was ik nog een dagje vrij… ik lag om 03.00 uur nog klaarwakker in mijn bed. Ik heb een beetje last van een jet lag. In de middag ben ik moe en in de avond kom ik maar niet in slaap…
Maar vandaag ging ik DUO weer bellen voor mijn OV gedoe maar de wachttijd was dit keer 15 minuten dus ik hing maar weer op.
Om 14.00 uur had ik afgesproken met Larissa in IJsselstein. We gingen wat lunchen en lekker bijkletsen. Ik vind het leuk om iedereen weer te zien maar zou het liefst met al deze personen weer terug gaan. Lekker de warmte opzoeken, de relaxte sfeer, de samenhorigheid, ect. Ik mis het wel echt.
Rond 18.00 uur was ik thuis en om 19.00 uur had ik weer met Lindsay afgesproken. Samen gingen we wat drinken bij Van der Valk in Houten. Opnieuw allerlei verhalen uitgewisseld en het gezellig gehad.
Morgen begint school weer en daarbij dus ook het normale leven weer. Toetsen, verslagen, stage en afstuderen in juli.

Lieve mensen, dit is voorlopig mijn laatste blog en wie weet komen er nog nieuwe mooie reizen waarin ik weer verslag zal gaan doen. Maar voor nu wil ik iedereen bedanken voor het lezen van mijn verslagen. Bedankt voor jullie reacties en berichtjes op Facebook, Whatsapp en Skype. Ik heb een ontzettend leuke, leerzame ervaring opgedaan in Suriname en heel veel leuke nieuwe mensen ontmoet. Ik had dit voor geen goud willen missen en kan zeggen dat ik de ALLERLEUKSTE minor heb gedaan die er is! Bedankt en wie weet tot snel :)

Liefs,

Jessica.

  • 07 Januari 2014 - 20:48

    Ellen:

    Mooi laatste verslag Jes,heerlijk weer om te lezen je schrijft erg leuk.
    Dit heb jij maar mooi meegemaakt en pakt niemand je meer af he lieverd
    En het mooiste is we hebben allemaal een beetje mee kunnen genieten

    Tot snel xx El

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Buitenlandstage

Ik ga drie maanden stage lopen in Paramaribo.

Recente Reisverslagen:

07 Januari 2014

Week 13

01 Januari 2014

Week 12

25 December 2013

Week 11

17 December 2013

Week 10

09 December 2013

Week 9
Jessica

Actief sinds 13 Aug. 2013
Verslag gelezen: 735
Totaal aantal bezoekers 31861

Voorgaande reizen:

11 Juni 2017 - 01 Juli 2017

Thailand

19 Oktober 2016 - 11 Juni 2017

Australië

07 Oktober 2013 - 02 Januari 2014

Buitenlandstage

Landen bezocht: