See you soon Australia - Reisverslag uit Sydney, Australië van Jessica - WaarBenJij.nu See you soon Australia - Reisverslag uit Sydney, Australië van Jessica - WaarBenJij.nu

See you soon Australia

Blijf op de hoogte en volg Jessica

11 Juni 2017 | Australië, Sydney

Wanneer kom je nou terug? Dé terugkomende vraag van vrienden thuis. Mijn ouders vroegen dit nooit. Want je weet het bij Jessica toch nooit. Maar nu, na 236 dagen, 25.083 km reizen, negen vluchten, uren in auto’s gezeten te hebben, gevaren in boten, meeliften met vreemden, couchsurfen bij locals, slapen in tientallen hostels, kamperen op de meest bizarre plekken, het leven als een Au Pair, is het tijd. Ik ga Australië verlaten. En onderweg in de trein zit ik weer te janken. Hoe kan het dat ik mij zo goed voel op deze plek?

Op het moment dat ik mijn vliegticket had geboekt ging ik er steeds meer naar toe leven, het moment van vertrek, maar toch is het gek. Ik ben zo gewend geraakt aan alles in Australië en vind het zo ontzettend fijn hier dat ik het liefst echt niet weg wil, naast het feit dat ik mijn familie en vriendinnen weer graag wil zien. Omdat ik hier zolang was, heb ik een onderweg een lijst bijgehouden van datgene wat ik typisch Aussie vind:
1. Je spreekt iedereen aan met “Hey how are you?”
2. “Around the corner” betekent hier eigenijk: minimaal een uur rijden.
3. Zie ik daardoor zes uur rijden als een korte trip.
4. Ben ik gewend aan de Australische prijzen. Ik kijk niet meer raar op van een 10 dollar wijntje.
5. Vrienden noem je hier “mates”.
6. Wordt er overal koriander in gerechten gestopt. Gadverdamme.
7. Heb ik net als ieder ander een voorkeur ontwikkeld voor Sydney of Melbourne. Jullie kunnen wel raden welke dit is.
8. En heb ik ook een voorkeur voor Woolies of Coles.
9. Is de Target de vervanger voor de Action hier.
10. Is een temperatuur onder de 30 graden koud en alles onder de 20 is vriezen.
11. Kun je de weersvoorspelling in Australië nooit geloven. Het kan in dezelfde dag regenen, boven de dertig graden worden, onweren en weer terug naar strak blauwe hemel.
12. Veranderen Australiërs alles op de menukaart.
13. Is koffie echt een ding hier.
14. Wacht men gemiddeld vijf minuten bij het voetgangersstoplicht.
15. En hebben ze nergens zoveel verkeersborden als in Australië.
16. En onnodig extra stoplichten.
17. En is de regel “langs de weg parkeren” levensgevaarlijk.
18. Ligt kangaroo vlees gewoon in de supermarkt hier (en ja het is lekker!)
19. Kun je hier ongezien je spullen ergens laten liggen tijdens het uitgaan.
20. Mensen zijn zo vriendelijk (iemand kwam achter mij aangerend omdat ik mijn boodschappen had verloren onderweg)
21. Gaan mensen hier op stap in hotels.
22. Kopen mensen geen alcohol in de supermarkt maar in een speciale bottleshop (ik maar zoeken de eerste keer in de supermarkt).
23. Heeft geen één stad zoveel heuvels als Sydney.
24. Is het water in Australië op de meeste plekken ontzettend vies (smaakt naar chloor).
25. Is de ontbijtcultuur heel groot hier.
26. Veranderen Aussies elke woord. Degene die ik tegenkwam:
- Cap = cappuccino
- PJ = pyjama's
- Maccas = Mac Donalds
- Skinny = skim milk
- Arvo = afternoon
- Wetties = wetsuit
- Brekky = breakfast
- Mozzie = mosquito
- Facey = Facebook
- Veggo = vegetarian
- Sunnies = sunglasses
- Avo = Avocado
- Undies = Underpants
- Toastie = toasted sandwich (geen tosti)
- Ciggie = cigarette
- Ambo = ambulance (kiki kent het verhaal)
- Kindy = kindergarten.
27. En begon ik na drie maanden zelf ook de stopwoorden: “no worries” & “too easy” te gebruiken.
28. En wordt mijn naam direct afgekort naar “Jess”
29. Zijn er een aantal dingen toch echt beter geregeld hier:
- Gratis zwembaden.
- Gratis drinkwater in ieder restaurant en uitgaangsgelegenheid.
- Gratis openbare toiletten (schoon!!)
- Gratis BBQ’s
30. Kun je op zondag in Sydney voor $2,50 overal naar toe reizen.
31. En is het openbaar vervoer in Melbourne en Perth gratis in de cbd.
32. En het openbaar vervoer gaat de hele nacht door!
(Oké veel gratis, ik blijf een Hollander)

Ook heb ik een lijst gemaakt van mijn typische backpack ervaringen:
1. Ik heb nog nooit zo vaak in de Maccas gezeten voor goede wifi.
2. Heb ik mijn teenslippers (tongs of flip-flops) helemaal afgedragen.
3. Was mijn backpack toch echt iets te groot (20 kg….).
4. Ben ik 1x helemaal blut geweest.
5. Probeer eens te slapen met z’n 3e in een tent met 40 graden in de nacht.
6. Denk ik dat mijn witte afdruk van mijn bikini nooit meer van mijn lichaam afgaat.
7. Drinkt elke backpacker in Australië wijn uit een doos. Genaamd: Goon.
8. Zijn mijn kleren inmiddels allemaal grauw van kleur doordat ik alles bij elkaar heb gewassen in hostels.
9. Want ja, je betaald vier dollar voor één was en vier dollar extra om één keer te drogen en dat is veel geld iedere keer als backpacker.
10. Hou ik nog steeds niet van koken, maar des te meer ben ik gaan drinken.
11. Is mijn Engelse woordenschat een stuk groter geworden.
12. Ben ik minstens 100 kangaroos tegengekomen tijdens het reizen.
13. Word ik niet meer bang van grote spinnen of kakkerlakken of possums of elk ander soort dodelijk beest.
14. Heb ik meer selfies met koala’s en kangaroos dan met mensen.
15. Heb ik nog nooit zoveel gesolliciteerd op baantjes.
16. Waren al mijn groenten en fruit “gratis” bij de zelf-scan kassa.
17. Weet ik niet meer hoe is om een eigen kamer te hebben.
18. Heb ik Vegemite geproefd, nee dankje!
19. Had ik mijn Michael Kors handtas ingeruild voor mijn zwarte Dakine rugtas.
20. Heeft techno muziek een nieuwe betekenis gekregen voor mij.
21. Heb ook ik met zo’n lelijke blauwe koeltas rondgelopen.
22. Is surfen mijn nieuwe passie geworden.
23. Hebben ook wij in een lelijke jucy huurauto gereden.
24. Heb ik in Byron Bay eindelijk bier gevonden wat ik lekker vond!!
25. Nee, ik kom niet uit Zweden! (Dit dacht iedereeeeen)
26. En ook niet uit Duitsland! (Optie 2)
27. Zijn mijn reisplannen wel 100 keer veranderd.
28. Maar heb ik uiteindelijk vriendschap gesloten met de Duitsers (hier ontkwam je niet aan).
29. Moest ik altijd boven slapen in een bunkbed!

Deze week dacht ik, zittend in een koffie tentje, terug aan alle reismomenten. Mensen thuis noemen het vaak "een lange vakantie". Is dat het? Of heb ik er ook iets aan gehad? Als ik om mij heen kijk zie ik allemaal werkende mensen, druk aan het overleggen, bellen of op hun laptops aan het tikken. Belangrijk zijn, geld verdienen, promotie maken, ect. Alles waar ik thuis ook mee bezig zou zijn, maar waar je op reis juist helemaal niet mee bezig bent. Soms voelde ik mij nutteloos, je doet nergens aan mee. Maar hierdoor kom je er ook achter wie je nou eigenlijk bent zonder al je werk, studie of bijbaantje. Dit merkte ik vooral als ik nieuwe reisgenoten ontmoette. Het maakte niet uit wat ze thuis deden, op reis ben je allemaal hetzelfde. Verder heb ik geleerd te leven zonder alle luxe om mij heen te leven. Dagcrème, conditioner, zeep, warm water, stroom, dik matras, wasmachine, internet, nu.nl, sieraden, sweet-chili chips. Ik bleek zonder alles te kunnen. Ook ik laat mij altijd meeslepen door nieuwste modetrends en geef ik weer veel geld uit aan allerlei prul. Gelukkig helpt het reizen in een mega duur land je daar snel vanaf. Ik weet dat het allemaal geen verschil maakt. Reizen is zonder alle luxe gelukkig zijn. Dat ik ook prima zonder kan, tevreden zijn met een tandenborstel en schoon ondergoed.

Negen maanden heb ik in Aussie gewerkt, vakantie gevierd, gesurfd, veel gezwommen, van rotsen afgesprongen, gevallen, veel gedronken, gedanst, overgegeven, nieuwe vrienden gemaakt en gedag gezegd. Ik heb kangaroos gezien, koala’s, possums, dingo’s, walvissen, haaien, spinnen, vissen, slangen en vissen. Ik heb een cycloon meegemaakt, regen, maar vooral veel zon. En na al het reizen kwam ik weer terug in Sydney. De stad waar mijn avontuur begon en weer eindigde, de stad wat mijn tweede thuis werd.

Ik heb alles gedaan wat ik wilde doen en nog veel meer dan dat. Nu is het tijd om te gaan, helaas, maar ik ben vooral heel erg dankbaar dat ik dit kon doen. Ik verlaat Australië met een overvolle reizigersgeest en heb de beste tijd van mijn leven gehad!

Ik zeg "See you soon" Ozzie, want laat ik alvast duidelijk zijn: I'll be back!

Familie en vrienden, nog even geduld, ik stop eerst nog even in Thailand!

  • 11 Juni 2017 - 10:17

    Marcel En Bernadette:

    Nou meissie, alvast een fijne terugreis en Thailand is zeker de moeite waard voor een tussenstop. Deze ervaring en levensles pakken ze je niet meer af

  • 11 Juni 2017 - 21:57

    Rob:

    ❤️

  • 11 Juni 2017 - 22:04

    Priya:

    Mooi Jess!

  • 14 Juni 2017 - 13:19

    Christel :

    Mooi meid je heb een hoop beleefd en gezien dat pakken ze je nooit meer tot snel dikke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Sydney

Australië

Werken en reizen door heel Australië!

Recente Reisverslagen:

11 Juni 2017

See you soon Australia

05 Juni 2017

Couchsurfing

31 Mei 2017

Winter in Australia

24 Mei 2017

No Service

15 Mei 2017

Itching
Jessica

Actief sinds 13 Aug. 2013
Verslag gelezen: 776
Totaal aantal bezoekers 31855

Voorgaande reizen:

11 Juni 2017 - 01 Juli 2017

Thailand

19 Oktober 2016 - 11 Juni 2017

Australië

07 Oktober 2013 - 02 Januari 2014

Buitenlandstage

Landen bezocht: