Week 1 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jessica - WaarBenJij.nu Week 1 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jessica - WaarBenJij.nu

Week 1

Blijf op de hoogte en volg Jessica

13 Oktober 2013 | Suriname, Paramaribo

Woensdag 9 oktober:
Vandaag had ik met Anouk en Joyce om 09.00 een afspraak met de huisbaas. Hij gaf ons een rondleiding door de stad. We stopten bij Fort Zeelandia en nog wat andere spots. We kregen een broodje pom, heerlijk!
Daarna zijn we met de taxi naar de Jeruzalem bazaar geweest en heb daar mijn hangmat gekocht en at ik Mac nuggets bij de Mac Donalds! Terug bij het huis begon het heel hard te regenen waardoor de straat helemaal vol liep met water.
Toen het water weer weggelopen was gingen Joyce, ik en Anouk naar Jopie, de fietsenverhuurder. Hier werden we hartelijk ontvangen in zijn huis en kregen een lekker drankje van zijn vrouw. Dit drankje kwam uit een speciale vrucht, heerlijk!
Na een grote beurt konden de fietsen mee en op een kleine slag na rijd die heerlijk! Daarna ging ik met Astrid, Joyce en Anouk uit eten bij Zus en Zo. Het duurde maar liefst twee uur voordat ik mijn kip saté kreeg maar oh wat was die lekker!
Na het eten gingen we naar Touche. Dit vind ik een beetje lijken op de Monza die vroeger in Utrecht zat. Normaal is er op woensdag niets te doen maar nu was donderdag iedereen vrij i.v.m. met een feestdag. Het was een hele leuke avond.

Donderdag 10 oktober:
Vandaag werd er om 10.00 op mijn deur geklopt want de schoonmaak stond voor mijn deur. Deze man is doof en gebruikt dus alleen gebarentaal. Zo moe als ik nog was vertel ik deze man dat ik graag een klamboe wil en een nieuw matras, hij keek mij onbegrijpelijk aan… na een aantal briefjes en gebaren begreep hij mij en ging hard aan de slag. Mijn kamer kreeg een nodige verbouwing en heb nu dus een lekker prinsessenbedje met roze lakens en roze gordijntjes. Ook heb ik mijn kast verwisseld met een andere kamer zodat ik mijn spulletjes beter kwijt kan.
Daarna heb ik met Anouk de voorraadkast leeggehaald en schoongemaakt.
Na een welverdiende duik in het zwembad en een douche ging we met z’n alle naar de Mac Donalds om onszelf even te verwennen. Daarna liepen we naar het onafhankelijkheidsplein en de palmentuin waar er feest zou zijn i.v.m. de dag van de marrons. Dit viel echter een beetje tegen… er waren wat kraampjes en een optreden maar het was zo heet dat we er snel klaar mee waren. We gingen terug naar het huis en lagen bij het zwembad. Tot slot hebben we nog lekker gegeten bij ‘Mirosso’. Inmiddels tel ik zo’n 15 muggenbulten en beginnen mijn voeten op te zetten.. heerlijk dat tropische klimaat. Morgen ga ik kennis maken op stage… ik ben benieuwd!

Vrijdag 11 oktober:
Vandaag stond ik 06.15 op voor mijn eerste stagedag! Ik kwam aan en de directrice begroette ons met open armen. Ze stelde wat vragen en er kwamen om de beurt leerkrachten binnen die zich kwamen melden. Dit moet in een boekje en daar schrijf je de tijd op en zet je een handtekening neer. Daarna kwamen onze begeleiders binnen en mijn begeleidster was heel zenuwachtig. Ze is net pas klaar met haar studie en heeft nu net pas haar eigen klas en ze keek heel bang toen ze mij zag. Maar toen ik daarna met haar meeging naar groep vier (klas 2) ontdooide ze een beetje. Ik ging observeren en zij gaf haar lessen. Wat mij opviel is dat ze de klassikale opdracht op het bord schrijft en vervolgens moeten de kinderen het maken. Ze krijgen ongeveer een half uur de tijd en als je na tien minuten al klaar bent dan zit je nog zo’n twintig minuten uit je neus te eten. Het vervolg is dan dat kinderen gaan klieren, dingen gaan gooien, praten, ect. De leerkracht zit achter haar bureau en schreeuwt af en toe: werken! Maar niets helpt en het is dus een complete chaos.
Wel vind ik het prettig dat ze boeken hebben en dus soort van methodes. Het lijkt echt op het oud Nederlands van vroeger, dictee schrijven ze met de k en het niveau is heel laag! Rekenen is nog 5 + 7 en 3 + 7... niet echt het niveau van groep vier.
In de pauze konden we lekker bami kopen met kip en ook lekker drinken erbij halen. De kinderen doen daarna het gebed en werken nog door tot half 1.
Ik had het zo warm in mijn lange broek en t-shirt dat ik heel veel water ging drinken en vervolgens dus een keer naar de WC moest. Deze kon niet op slot en er was geen wc bril of papier te herkennen. Daarna wilde ik doortrekken maar de leiding die was stuk. Al het water vloog dus alle kanten op en de vloer begon vol te lopen met water! Ik wist niet wat ik moest doen en ging maar snel terug naar mijn lokaal. Dit ga ik dus niet meer doen…
De kinderen vind ik allemaal wel leuk en het is een klein klasje van 22 kinderen.
Tot slot kreeg ik te horen dat ze bezig zijn met een nieuwe rekenmethode, Malmberg. Deze methode gebruiken wij ook in Nederland en de directrice vond dit dus helemaal geweldig. De leerkrachten krijgen daar een cursus voor en zijn dus een paar keer afwezig. Dit betekent dat ik maandag en woensdag de klas al voor mijzelf heb de hele dag! Mijn begeleidster heeft alles meegegeven en ik heb ook de sleutel van de school in handen gekregen. Toen ik naar huis ging was ze heel aardig, ze gaf mij een knuffel en drie kussen. Ze is dus niet meer bang voor mij en ik doe het maar rustig aan want ik wil dat het zo fijn blijft gaan als vandaag.

In de avond hebben we thuis lekker pannenkoeken gebakken met mijn huisgenoten. Na het eten zijn we in onze hangmatten in slaap gevallen, heerlijk!

Ps. Mijn eczeem is geen houden meer aan! Ik heb hormoonzalf nodig!

Zaterdag 12 oktober:
Vandaag zijn we naar White Beach geweest met z’n alle. Hier was er lekker wit zand en je kon lekker zwemmen. Het is wel gewoon water van de Surinaamse rivier maar het is afgezet met een hek zodat de piranha’s er niet bij kunnen. Hier lagen wij te zonnen en er werd naast ons net een videoclip opgenomen voor Fernandes, ja dat wij dit mogen meemaken, echt heel leuk!
We lagen lekker te zonnen onder een boom en zo lomp dat ik ben stoot ik mijn hoofd tegen deze boom aan en heb gelijk bloed aan mijn hoofd… knap hoor! Rond vijf uur gingen we weer terug met taxi Bryan en hebben we lekker roti gegeten. Daarna kwamen de andere meiden er alweer bij en gingen we stappen bij Zsa Zsa su, dit vond ik iets minder leuk dan de Touche woensdag. Na het stappen hebben we nog lekkere bitterballen en kaassoufflés gegeten, heerlijk!

Zondag 13 oktober:
Vandaag gingen we naar Fort Zeelandia, hier waren de decembermoorden vroeger. We hadden ons al verslapen en moesten dus flink opschieten… op het fort werd ons verteld dat de rondleiding van half 11 niet doorging en pas om 12 uur de volgende was. We hadden dus voor niets gehaatst en ging even rustig ergens wat drinken en eten. Om 12 uur vond dan de rondleiding plaats en wat was het heet! Die man had hele leuk lange verhalen maar het was zo warm dat ik het echt niet trok! Na een uur rondlopen en foto’s maken zijn we afgehaakt en gingen we wat eten bij ’t Vat. Hier had ik dan eindelijk mijn heerlijke frikandel speciaal!
Hier na zijn we naar huis gegaan en heb ik lekker even gezwommen en ging ik skypen. Tot slot nog even mijn lessen voorbereiden want morgen sta ik alleen voor de klas… ik ben heel benieuwd!

  • 14 Oktober 2013 - 06:24

    Lindsay:

    Je hebt een aardige drukke week gehad! Nu vandaag beginnen met stage, super veel succes en plezier! De eerste week en gelijk alleen voor de klas, haha :)! We Skypen snel xx

  • 14 Oktober 2013 - 11:08

    Christel :

    Hoi Jess
    Wat onzettend leuk te lezen dat je al je draai hebt gevonden zo te lezen.
    Je heb al heerlijk surinaams gegeten lekker he.
    Veel suc6 vandaag op je stage meid .
    Ik heb vd week nog een gezellig middag met je moeder door gebracht.
    Groetjes dikke kus Christel

  • 14 Oktober 2013 - 14:48

    Ellen:

    haha leuk geschreven Jes, ik zie het al helemaal voor me dat je iedereen aan het werk zet om alles schoon te maken zo ken ik je weer hahaha, maar volgens mij heb je het heerlijk naar je zin en zo komen wij ook veel meer te weten over Suriname echt heel leuk!
    Ik weet zeker dat jij die klas weer in het gareel krijgt, 20 min niks doen kan natuurlijk ook niet hihi
    Nou veel plezier daar en ik kijk uit naar je volgende reisverslag, dikke knuffie's xx El

  • 14 Oktober 2013 - 15:05

    Margriet De Kroon:

    Leuk verslag Jessica om te lezen,heerlijk dat je nog Hollands
    eten kan kopen ,het eten daar is natuurlijk ook lekker.
    Heel veel succes met je klas,ik lees het verslag met plezier.
    Lekker genieten van het mooie weer als je vrij bent en je hangmat !!!
    Lieve groetjes uit het koude Nederland .
    Dikke kus.Xxx

  • 14 Oktober 2013 - 16:12

    Fé:

    Heey Jes, zo te lezen heb je het goed naar je zin, leuk hoor! Het is hier koud en door jouw verhalen heb ik ook wel zin in een zonnetje.
    Heel veel plezier, leuk om je verhalen zo terug te lezen :)
    xxx

  • 14 Oktober 2013 - 16:48

    Margret Copier:

    Hallo Jessica,
    Ik heb net je verslag gelezen, zo te lezen niet alleen werken gelukkig,
    Geniet ook van al het moois in Suriname zoals de zon en het lekkere eten.
    Heel veel ( werk ) plezier daar en ik kijk uit naar je volgende verhalen.
    Groetjes uit Nederland waar de herfst al echt begonnen is.
    Lieve groetjes Margret

  • 19 Oktober 2013 - 13:20

    Ineke:

    He Jess, Net al je verhalen zitten lezen. Hartstikke leuk. Ik zou wel even om een hoekje willen kijken hoe jij dat allemaal beleeft en regelt. Gelukkig schijnt hier nu ook de zon (alleen niet zo warm als bij jullie)
    Dit weekend skypen we weer hoor!
    Veel liefs, Ineke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Buitenlandstage

Ik ga drie maanden stage lopen in Paramaribo.

Recente Reisverslagen:

07 Januari 2014

Week 13

01 Januari 2014

Week 12

25 December 2013

Week 11

17 December 2013

Week 10

09 December 2013

Week 9
Jessica

Actief sinds 13 Aug. 2013
Verslag gelezen: 394
Totaal aantal bezoekers 31760

Voorgaande reizen:

11 Juni 2017 - 01 Juli 2017

Thailand

19 Oktober 2016 - 11 Juni 2017

Australië

07 Oktober 2013 - 02 Januari 2014

Buitenlandstage

Landen bezocht: