Making choices - Reisverslag uit Cairns, Australië van Jessica - WaarBenJij.nu Making choices - Reisverslag uit Cairns, Australië van Jessica - WaarBenJij.nu

Making choices

Blijf op de hoogte en volg Jessica

28 April 2017 | Australië, Cairns

Even een extra blog om aan iedereen uit te leggen wat ik nu ga doen. Hier in Australië blijven of toch terug naar NL?

De meeste wisten het nog niet, maar ik was aangenomen als Au Pair op een farm. Dit klinkt heel suf, maar voor hier heel fijn want als je een extra jaar in Aussie wilt blijven moet je 3 maanden op een farm werken. Dit betekent 3 maanden op je knieën fruit plukken. Dit ziet niemand zitten natuurlijk, maar goed ook ik wilde langer blijven dus overwoog zelfs om fruit te gaan plukken. Totdat dit voorbij kwam op Facebook. De familie woont op een boerderij en verkopen het werk wat je als Au Pair doet als 'farmwork' aan de overheid. Heel veel meiden reageerde op deze job en uiteindelijk ben ik het dus geworden. Ik zou in juli dan gaan beginnen.

Echter kwam toen de volgende stap. Want als ik nog een jaar wil blijven, wil ik ook echt gaan werken in mijn vakgebied. Ik wil niet nog een jaar als waitress aan de slag of iets anders waar ik niets aan heb.
Mijn enthousiasme voor het blijven van een extra jaar werd daarmee de grond ingeboord na een gesprek met een immigratie agent. Hij vertelde dat het bijna onmogelijk is om hier aan de bak te komen. Ik moet mn diploma's uit NL laten omzetten naar Australische standaarden en 9 van de 10 keer laten ze dit niet zomaar gebeuren. Je moet extra studeren om je diploma gelijk te stellen aan de normen hier. Die immigratie agent zei dat het allemaal om geld gaat. Eerst laten ze jou investeren in het land, voordat je gaat profiteren van een goed salaris. Daarnaast is het in Australië: eigen volk eerst. Dus ze willen hun banen beschermen voor buitenlanders.
Maar goed ik gaf het niet direct op. Ik werd doorgestuurd naar de afdeling advies op maat.

Daar kreeg ik het bericht dat een extra studie hier zes jaar zou gaan duren. Dit vond ik echt belachelijk. 1 of 2 jaar is het overwegen waard, maar zes jaar is onzin. Na wat heen en weer mailen kreeg ik het voor elkaar dat ze toch specifieker naar mijn situatie zouden gaan kijken. Dus ik werd weer doorgestuurd naar een andere afdeling en toen begon het formulieren werk. Halverwege kwam er een mededeling dat ik een Engelse test moest afleggen en samen met alle formulieren zou ik dan een advies krijgen. Om de formulieren op te sturen en de Engelse test te doen, moest ik 1100 dollar aftikken. Dit werd mij echt te gek. Ik kreeg al stress van alles wat ik moest regelen en dat terwijl ik ook nog aan het rondreizen ben. Dus heb ik besloten het niet te doen op dit moment. Ik heb het farmwork afgezegd en besloten terug naar huis te gaan.

Jullie zijn vast heel blij dat ik terugkom, maar ik baal er wel van. Ik wil namelijk graag verder met mijn carrière en ondertussen heb ik ook het land gevonden waar ik het liefst zou willen wonen, maar ik kan dit niet combineren. Frustrerend. Maar zoals de meeste mij kennen zet ik door tot ik mijn doel bereikt heb. Dus voor nu ga ik terug naar huis, maar neem ik geen definitief afscheid van Australië. Ooit zal het mij lukken om hier te kunnen werken en wonen.

Wat mijn definitieve datum van terugkomst gaat worden weet ik nog niet. Ik heb nog een aantal dingen die ik wil zien. Daarnaast zou het leuk zijn als iedereen thuis is als ik aankom en aangezien iedereen in de zomervakantie weg is, ben ik er nog niet over uit wanneer ik kom. Ik laat het ook afhangen van het vinden van een baan. Dus lieve mensen, ik kom naar huis, maar wanneer nog geen idee.

Liefs

  • 29 April 2017 - 14:39

    Marcel:

    Hey Jes,

    Niet zo "Down" daar "Under"! Je hebt al heel wat gezien, beleefd, ervaren en veel nieuwe vrienden behoren nu tot je internationale vriendenkring. Je hoeft niet op The Farm fruit te plukken, maar eh...je moet toch ff in een zure appel bijten

  • 30 April 2017 - 20:35

    Ria:

    Hallo Jes,

    Fijn dat je weer thuis komt. Ik denk dat je moeder het best wel fijn vindt. En dat ik je weer snel zie!

    Groetje van oma

  • 02 Mei 2017 - 20:47

    Ingrid :

    hey jess dat is balen voor je zo dit alles,, sterkte nog ermee maar toch wel weer fijn dat je naar huis komt we missen je wel lief van je tanteje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Cairns

Australië

Werken en reizen door heel Australië!

Recente Reisverslagen:

11 Juni 2017

See you soon Australia

05 Juni 2017

Couchsurfing

31 Mei 2017

Winter in Australia

24 Mei 2017

No Service

15 Mei 2017

Itching
Jessica

Actief sinds 13 Aug. 2013
Verslag gelezen: 534
Totaal aantal bezoekers 31768

Voorgaande reizen:

11 Juni 2017 - 01 Juli 2017

Thailand

19 Oktober 2016 - 11 Juni 2017

Australië

07 Oktober 2013 - 02 Januari 2014

Buitenlandstage

Landen bezocht: